STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO „BASZTA” Rozdział I Postanowienia ogólne §1. Uczniowski Klub Sportowy „Baszta”, zwany dalej Klubem jest stowarzyszeniem zwykłym zrzeszającym sympatyków szachów, w szczególności uczniów, rodziców, opiekunów, i nauczycieli. §2 Klub działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa i posiada osobowość prawną. §3. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i Europy. § 4. Siedzibą Klubu jest miasto Wodzisław Śląski. § 5. Klub może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w obowiązujących przepisach. § 6. Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania. Rozdział II Cele i sposoby działania § 7. Celami Klubu są: a) planowanie i organizowanie gry w szachy. b) angażowanie zainteresowanych uczniów do aktywnej pracy umysłowej i sportowych zmagań c) uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami d) organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół w celu wszechstronnego rozwoju sprawności umysłowej e) organizowanie uczniom różnorodnych form działalności umysłowej i współzawodnictwa sportowego f) przeciwdziałanie patologiom społecznym wśród dzieci i młodzieży poprzez organizowanie czasu wolnego g) organizowanie zajęć profilaktyczno- terapeutycznych o charakterze sportowym dla dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z rodzin z problemami alkoholowymi h) przeciwdziałanie zagrożeniom zdrowotnym poprzez prowadzenie zajęć sportowych i organizowanie zdrowego spędzania czasu wolnego i) kształcenie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań statutowych Klubu § 8. 1. Klub realizuje swoje cele poprzez: a) organizowanie oddziałów i szkoleń sportowych, stworzenie dogodnych warunków do rozwoju i nauki gry w szachy b) organizowanie różnego rodzaju zawodów i imprez sportowych oraz uczestnictwo w imprezach i zawodach sportowych innych organizacji c) organizowanie zajęć rekreacyjnych i sportowych dla dzieci i młodzieży d) organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formie obozów rekreacyjno- sportowych e) stworzenie członkom Klubu dogodnych warunków do treningów f) podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów innych czynności i środków działania związanych z realizacją celów statutowych Klubu g) współpracę ze szkołami, placówkami oświatowymi, klubami sportowymi, administracją publiczną i samorządową oraz innymi podmiotami na terenie swojego działania h) zabieranie głosu i wyrażanie swojego stanowiska na forum publicznym; i) działalność wydawniczą, wystawienniczą i prasową; j) organizowanie szkoleń, konkursów, konferencji; k) udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej osobom fizycznym i instytucjom, w tym samorządom; l) prowadzenie działalności doradczej i informacyjnej na rzecz społeczeństwa; m) organizowanie imprez integracyjnych, promocyjnych i kulturalnych; 2.Cele Klubu znajdują się w sferze zadań publicznych w rozumieniu przepisów dotyczących organizacji pożytku publicznego § 9. Działalność Klubu opiera się na społecznej pracy jego członków, Klub może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom. Klub nie działa w celu osiągnięcia zysku oraz nie przeznacza zysku do podziału między swoich członków ani pracowników. Klub realizuje swoje cele poprzez nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach. Klub przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki §10 Członkowie Klubu dzielą się na: a) zwyczajnych, b) uczestników c) wspierających d) honorowych § 11 1. Członkiem zwyczajnym Klubu może być obywatel polski, a także cudzoziemiec mający lub nie mający miejsca zamieszkania w Polsce, który: a) posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych b) utożsamia się z celami statutowymi i deklaruje chęć ich realizacji c) złoży na piśmie deklaracje członkowską 2. Członkowie zwyczajni Klubu zobowiązani są: a) aktywnie uczestniczyć w pracach Klubu b) przestrzegać postanowień statutu oraz uchwał władz Klubu c) regularnie i terminowo opłacać składki członkowskie w wysokości i terminie określonym uchwałą Zarządu Klubu d) dbać o dobre imię Klubu i jego majątek 3. Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo: a) wybierać i być wybieranym do władz Klubu b) brać udział w Walnym Zebraniu z głosem stanowiącym. c) uczestniczyć w kształtowaniu i realizacji celów Klubu, d) uczestniczyć w zawodach organizowanych przez Klub, e) korzystać z wyposażenia Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu, f) korzystać z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu. 4. Członkiem zwyczajnym może być również małoletni w wieku od 16 do 18 lat, który ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. § 12 Członkiem uczestnikiem może być- za pisemną zgodą przedstawicieli ustawowych- każdy małoletni obywatel polski oraz cudzoziemiec nie mający zamieszkania w Polsce, który ukończył 4 lata Członek uczestnik posiada uprawnienia członka zwyczajnego poza prawem do udziału w głosowaniu na walnym zebraniu członków oraz biernym i czynnym prawem wyborczym Członek uczestnik posiada obowiązki członka zwyczajnego. § 13 1.Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna bądź osoba prawna, która popiera cele Klubu i zadeklaruje pomoc materialną, finansową lub inną formę wsparcia dla Klubu. 2.Członek wspierający posiada prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem udziału w głosowaniu na walnym zebraniu członków oraz biernego i czynnego prawa wyborczego. Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach walnego zebrania Klubu z głosem doradczym 3.Członek wspierający ma obowiązki członka zwyczajnego wymienione par 11 ust 2 oraz obowiązek terminowego wywiązywania się z deklarowanych na rzecz Klubu świadczeń 4. Członków wspierających przyjmuje się w drodze uchwały Zarządu Klubu. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania. § 14 Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Klubu, dla propagowania gry w szachy, krzewienia kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania na pisemny wniosek Zarządu lub co najmniej 10 członków Klubu. Członek honorowy ma wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z tym, że zwolniony jest z obowiązku opłacania składek. § 15 Członkostwo w Klubie ustaje poprzez: 1) dobrowolną rezygnację z przynależności do Klubu, zgłoszoną na piśmie Zarządowi Klubu, 2) śmierć członka lub utratę przez niego osobowości prawnej, 3) wykluczenie z członkostwa Uchwałą Zarządu w przypadku: a) nie opłacania składek członkowskich, za okres dłuższy niż 3 miesiące b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres dłuższy niż 3 miesiąc c) działania na szkodę Klubu, naruszenia statutu, nieprzestrzegania uchwał i regulaminów 4) likwidację Klubu. § 16 Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Klubu służy odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania przedmiocie wykluczenia lub skreślenie z listy członków jest ostateczna. W przypadkach uzasadnionych losowo istnieje możliwość zawieszenia okresowego w członkostwie klubu po uzyskaniu akceptacji przez Zarząd Stowarzyszenia. Rozdział IV Władze Klubu § 17 Władzami Klubu są: a) Walne Zebranie Klubu, b) Zarząd Klubu, c) Komisja Rewizyjna. Kadencja członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej jest indywidualna i trwa 4 lata. Wybór członków władz następuje w głosowaniu tajnym, lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu. §. 18 Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne Zebranie zwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz do roku. Nadzwyczajne Walne Zebrania Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu: a) z własnej inicjatywy Zarządu, b) na wniosek Komisji Rewizyjnej, c) na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych Klubu, Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Zarząd Klubu o terminie, miejscu oraz propozycjach porządku obrad Walnego Zebrania powiadamia wszystkich członków zwyczajnych, wspierających i honorowych pocztą elektroniczną lub poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Klubu na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia obrad. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział: członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym, członkowie wspierający z głosem doradczym. §.19 1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należą: a) wybór Zarządu Klubu, b) wybór Komisji Rewizyjnej, c) zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, oraz ocena całokształtu działalności Klubu, d) udzielanie bądź odmowa udzielenia absolutorium dla Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej, e) uchwalanie zmian Statutu, f) podjęcie uchwały o rozwiązania Klubu, g) zatwierdzanie planów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu, h) zatwierdzanie bilansu finansowego, budżetu oraz regulaminów wewnętrznych, j) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Klubu, k) zatwierdzanie regulaminu działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej l) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów. 2. Dla ważności uchwał Walnego Zebrania Klubu nie jest wymagane kworum. § 20 Zarząd Klubu składa się z 3 – 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu spośród członków Klubu lub spoza ich grona, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Kadencja członków Zarządu Klubu trwa 4 lata i jest indywidualna, co oznacza, że w razie wygaśnięcia mandatu jednego z członków Zarządu, Walne Zebranie wybiera na to miejsce inna osobę na okres 4 lat, a kadencja pozostałych członków trwa nadal aż do wygaśnięcia ich mandatów. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż jeden raz na kwartał Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność 2/3 liczby członków Zarządu w tym Prezesa lub Sekretarza § 21 Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami, a w szczególności: a) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu, b) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania, c) przygotowanie okresowych i rocznych planów pracy i preliminarzy budżetowych, d) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich- przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków, e) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych, f) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami, g) składanie raz do roku sprawozdań finansowych i merytorycznych z działalności Klubu., h) opracowanie regulaminu przyznawania kar i nagród, i) opracowanie regulaminu działania Zarządu. j) ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich, k) opracowywanie innych regulaminów dotyczących działalności Klubu l) zwoływanie Walnego Zebrania na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 ogółu członków Klubu § 22 1. Członek Zarządu Klubu może być wykluczony ze składu Zarządu Klubu, jeżeli nie wykonuje przez okres 3 miesięcy przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, regulaminami, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu. 2. Uchwałę o wykluczeniu członka Zarządu podejmuje Zarząd Klubu większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. 3. Odwołany członek Zarządu Klubu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o wykluczeniu. § 23 Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybieranych przez Walne Zebranie spośród członków Klubu lub spoza ich grona. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu Klubu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej, Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem , za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe Kadencja członków Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata i jest indywidualna, co oznacza, że w razie wygaśnięcia mandatu jednego z członków Zarządu, Walne Zebranie wybiera na to miejsce inna osobę na okres 4 lat, a kadencja pozostałych członków trwa nadal aż do wygaśnięcia ich mandatów Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy: przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Zarządu Klubu, wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności i określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia, składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium dla Zarządu Klubu, składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu Klubu, jeżeli Komisja dojdzie do przekonania, że spowodują one nieprawidłowości w działaniu Klubu, występowanie z wnioskiem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Klubu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem działań Zarządu Klubu, opracowanie regulaminu działania Komisji Rewizyjnej. § 24 Jeżeli członek Komisji Rewizyjnej nie wykonuje przyjętych obowiązków przez okres 3 miesięcy lub działa niezgodnie ze statutem może zostać odwołany z jej składu. Uchwała o odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej jest ważna, gdy za odwołaniem głosuje co najmniej 2/3 członków Komisji Rewizyjnej. Odwołany członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od doręczenia pisemnej informacji o odwołaniu. ROZDZIAŁ V Wyróżnienia i kary § 25 1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody . 2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu. § 26 1. W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu – Zarządowi Klubu przysługuje zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie prawo wymierzania następujących kar: a) upomnienia, b) nagany, c) zawieszenia w prawach członka na okres pół roku, d) wykluczenie z członkostwa. 2. Od uchwały Zarządu Klubu o ukaraniu, członkowi przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od doręczenia uchwały. 3. Uchwała Walnego Zebrania o ukaraniu jest ostateczna. ROZDZIAŁ VI Majątek i fundusze Klubu § 27 1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze. 2. Na fundusze Klubu składają się: a) składki członkowskie, b) darowizny i zapisy dokonane na rzecz Klubu, c) dotacje, subwencje i spadki, d) dochody z majątku, e) korzyści z ofiarności publicznej oraz z odpłatnej działalności pożytku publicznego. Klub nie przyjmuje wpłat gotówkowych w kwocie równiej lub przekraczającej 15.000 euro. § 28 1. Do składania oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy co najmniej dwóch Członków Zarządu Klubu w tym Prezesa lub Sekretarza. Majątkiem i funduszami Klubu gospodaruje Zarząd Klub nie udziela pożyczek ani zabezpieczania zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do swoich członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Klubu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej "osobami bliskimi, Kub nie przekazuje swojego majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, Klub nie wykorzystuje majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego, Klub nie dokonuje zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe. Następujące czynności zarządu majątkiem wymagają zgody Walnego Zebrania Członków: a) nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości, b) nabycie, zbycie lub objęcie udziałów lub akcji w spółce, c) zaciągnięcie kredytu lub pożyczki, e) rozporządzenie składnikiem majątku Stowarzyszenia o wartości wyższej niż 20.000 zł lub zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego tę wartość, f) przyjęcie lub odrzucenie spadku. ROZDZIAŁ VII Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu § 29 Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. § 30 Rozwiązanie Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu, Walne Zebranie wyznacza likwidatorów, określa sposób likwidacji Klubu oraz cel, na który zostanie przeznaczony majątek Klubu. § 31 W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.